Norsk Kompetansemaal
By the end of 2nd Grade
The following list is taken from the published requirements from the department of education fr Norwegian instruction in a traditional Norwegian school. The column to on the right provides some simple example of how we are trying to achieve these goals.
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne: |
Eksempler: |
lytte, ta ordet etter tur og gi respons til andre i samtaler |
|
lytte til tekster på bokmål og nynorsk og samtale om dem |
|
lytte etter, forstå, gjengi og kombinere informasjon |
|
leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, språklyder, stavelser, meningsbærende elementer og ord |
|
samtale om hvordan valg av ord, stemmebruk og intonasjon skaper mening |
|
fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer |
|
sette ord på egne følelser og meninger |
|
uttrykke egne tekstopplevelser gjennom ord, tegning, sang og andre estetiske uttrykk |
|
Skriftlig kommunikasjon
vise forståelse for sammenhengen mellom språklyd og bokstav og mellom talespråk og skriftspråk |
|
trekke lyder sammen til ord |
|
lese store og små trykte bokstaver |
|
lese enkle tekster med sammenheng og forståelse på papir og skjerm |
|
bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i leste tekster |
|
skrive setninger med store og små bokstaver og punktum i egen håndskrift og på tastatur |
|
skrive enkle beskrivende og fortellende tekster |
|
arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing |
|
skrive etter mønster av enkle eksempeltekster og ut fra andre kilder for skriving |
|
Språk, litteratur og kultur
samtale om opphavet til og betydningen av noen kjente ordtak, begreper og faste uttrykk |
|
samtale om begrepene dialekt, bokmål og nynorsk |
|
samtale om hvordan ord og bilde virker sammen i bildebøker og andre bildemedier |
|
samtale om innhold og form i eldre og nyere sanger, regler og dikt |
|
samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger |
|
finne skjønnlitteratur og sakprosa på biblioteket til egen lesing |
|
Ordforklaringer:
-
Samtaler kan være klassesamtaler, samtaler i par eller grupper, forberedte samtaler, uforberedte samtaler.
By the end of 4th Grade
Muntlig kommunikasjon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skriftlig kommunikasjon
lese tekster av ulike typer på bokmål og nynorsk med sammenheng og forståelse |
|
finne informasjon ved å kombinere ord og illustrasjon i tekster på skjerm og papir |
|
gjenkjenne og bruke språklige virkemidler som gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder |
|
lese, reflektere over og samtale om egne og andres tekster |
|
bruke ulike typer notater og eksempeltekster som grunnlag for egen skriving |
|
skrive enkle fortellende, beskrivende og argumenterende tekster |
|
skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift og bruke tastatur i egen skriving |
|
strukturere tekster med overskrift, innledning, hoveddel og avslutning |
|
variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving |
|
lage tekster som kombinerer ord, lyd og bilde, med og uten digitale verktøy |
|
søke etter informasjon, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy |
|
bruke bibliotek og Internett til å finne stoff til egen skriving |
|
*modell som viser tredeling og størrelesesforhold mellom disse som kan overføres til struktur i tekst. |
Språk, litteratur og kultur
beskrive ordklasser og deres funksjon |
|
forklare hvordan man gjennom språkbruk kan krenke andre |
|
beskrive eget talemål og sammenligne med andres |
|
samtale om innhold og form i sammensatte tekster |
|
gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og TV-program |
|
samtale om sanger, regler, dikt, fortellinger og eventyr fra fortid og nåtid på bokmål, nynorsk og i oversettelse fra samisk og andre språk |
|
gi uttrykk for egne tanker om språk, personer og handling i tekster fra ulike tider og kulturer |
|
Ordforklaringer:
-
Samtaler kan være klassesamtaler, samtaler i par eller grupper, forberedte samtaler, uforberedte samtaler.
By the end of 7th Grade
Muntlig kommunikasjon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skriftlig kommunikasjon
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Språk, litteratur og kutur
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|